سازه های پارچه ای چیست؟

سازه های پارچه ای چیست

مقدمه

سازه های پارچه سازه های کششی هستند که در آنها یک غشاء کشیده شده است تا یک سطح سه بعدی شکل بگیرد که می تواند از آن برای ایجاد یک سقف ، سایه بان یا اجزای تزئینی استفاده شود. ساختارهای پارچه ای که بعضاً به عنوان “چادرهای مدرن” توصیف می شود ، در مقایسه با سایر اشکال ساخت و ساز از مواد بسیار کمی استفاده می کنند و معمولاً شفاف هستند ، اما توده حرارتی یا عایق کمی دارند و می توانند طول عمر کوتاه تری نسبت به برخی از مواد دیگر داشته باشند.

به طور معمول ، غشای ساخته شده توسط پارچه ساختاری متشکل از یک پارچه بافته شده که از دو طرف پوشیده شده است ، و توسط نیروهای کششی اعمال شده توسط یک چارچوب ساختاری یا یک سیستم کابل کشی ، در موقعیت دلخواه نگه داشته می شود. بر خلاف سیستم های بام معمولی ، سازه های پارچه ای می توانند مناطق بسیار بزرگ و بدون ستون پشتیبان را پوشش دهند. این امر باعث می شود آنها به خصوص در ساختمان هایی مانند دانشکده های ورزشی ، سالن اجتماعات ، مراکز خرید ، مبادلات حمل و نقل و غیره مناسب باشند.

آنها می توانند نسبتاً سریع در حال ساخت باشند و قابل جابجایی هستند ، و آنها را برای مصارف موقت مناسب می سازند ، بنابراین از لحاظ تاریخی با ساختارهایی مانند چادرهای سیرک یا استفاده های نظامی همراه بوده اند.

تاریخچه سازه های پارچه ای

منشأ سازه های پارچه ای را می توان بیش از 44000 سال به عصر یخبندان و استپ سیبری یافت ، جایی که بقایای آن از پناهگاه های ساده ساخته شده از پوست حیوانات که بین چوبها دیده می شوند ، یافت شده است. سازه های پارچه در مناطقی که مواد کمیاب بودند ، توسعه یافته و رونق می گرفتند.

با این وجود ، از این خاستگاههای کاملاً کاربردی ، چادر در طی قرنهای متمادی تکامل یافت. ساختارهای پارچه ای تقریباً کاملاً تفریحی شد و غیر از اهداف نظامی از روشهایی استفاده می شد که کاملاً بر خلاف منشاء عملکردی آنها بود.

این امر در قرن نوزدهم و بیستم تغییر می کرد زیرا معماران از پیشرفتهای فناوری در مهندسی سازه و نظریه پردازی معماری بر روی یک زیبایی شناسی کاربردی نوظهور الهام می گرفتند.

معماران تحقیقات گسترده ای را در مورد اصول ساختاری سازه های پارچه ای آغاز کرد و در نهایت ، این امر به پیشرفت های خارق العاده ای منجر شد که اکنون سازه های پارچه ای مدرن مانند سقف ترمینال حج در فرودگاه جده ، فرودگاه بین المللی Millennium Dome و Denver را در دست داریم.

متریال مورد استفاده

پارچه شیشه ای با روکش PFTE گرانتر است ، اما قوی و بادوام است و می تواند 30 تا 50 سال عمر داشته باشد. همچنین نیاز به نظافت کم  از دیگر مزایای این روکش می باشد.

اخیراً ، مواد با کارایی بالا مانند شیشه روکش شده با سیلیکون ، الیاف PTFE بافته شده ، فویل ETFE ، پارچه های توری بافته شده با روکش باز و مواد عایق بندی شده و تغییر فاز ایجاد شده اند ، با این حال ، پلی استر روکش شده با PVC و شیشه های پوشش داده شده با PTFE همچنان استانداردهای صنعت هستند.

 

سازه های پارچه ای چیست؟

 

این پارچه های کششی (که گاهی به آنها به عنوان غشاهای سازه یا پارچه های معماری نیز یاد می شود) در طیف گسترده ای از ضخامت ، نقاط قوت ، رنگ و شفافیت در دسترس هستند.

خصوصیات و ویژگی های این سازه

سازه های پارچه ای چیست؟

برای دیدن انواع پروژه های اجرای باریسول اصفهان اینجا کلیک کنید.

عموماً سازه های پارچه ای با استفاده از انحنای مضاعف ، به پایداری سازه خود می پردازند. این ممکن است:

  •     آنتی کلاستیک (زین شکل) ، جایی که دو محور پارچه در جهت های مخالف منحنی است.
  •     همگوش (گنبدی شکل) ، جایی که دو محور پارچه در یک جهت قرار دارد.

اشکال آنتی کلستیک توسط کابلهایی در محیط پنل های پارچه ای ایجاد می شود که آنها را به سمت تنش  و کشیدگی  می کشاند ، در حالی که اشکال سینکلاتیک با فشار هوای داخلی شکل می گیرد (شبیه به دمیدن بادکنک ، اما با فشار بسیار کم  که برای سرنشینان قابل توجه نیست).

در حالیکه خود پارچه ممکن است بسیار نازک باشد (شاید فقط 1 میلی متر) ، نیروی کششی تحمیل شده برای اطمینان از پایدار ماندن در زیر بار می تواند زیاد باشد ، بنابراین ساختار حمایت کننده مورد نیاز می تواند برای انتقال بار به پایه ها مهم باشد.

رفتار غیر خطی و پویا از پارچه های معماری را می توان با استفاده از نرم افزار تخصصی فرم یافتن مدل سازی کرد. این به طراحان این امکان را می دهد تا عناصر ، شرایط مرزی و هندسه طراحی را تغییر دهند و به سرعت کارآمدترین راه حل ساختاری را تعیین کنند. همچنین می توانید از این نرم افزار برای تولید الگوهای برش برای برش خودکار پنل های پارچه ای استفاده کنید تا فرم مورد نیاز ایجاد شود.

ما در گروه پارتاک دکور خدماتی از جمله سقف کشسان اصفهان را برای شما مشتریان عزیز ارائه می دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *