مقایسه سقف کشسان و پلکسی

مقایسه سقف کشسان و پلکسی

مقایسه سقف کشسان و پلکسی

بام کشسان و پلکسی هر دو جزو سقف های کاذب به شمار می آیند که اولین تفاوت آنها با هم در جنس موادی است که در ساخت آن ها به کار رفته شده است. این مواد در بام های کشسان از نوع پارچه می باشند که جنس آن از pvc بوده و قابلیت کش آمدن بسیار بالایی دارند اما در مقابل طاق های پلکسی شیشه مانند هستند و جنس آنها پلاستیکی و شفاف می باشد که به خاطر این خاصیتی که دارند قادرند نور را از خود عبور بدهند که بیشتر از این نوع بام ها در کارهای تبلیغاتی استفاده می نمایند.

 هدف از نوشتن این مقاله بررسی تفاوت های این دو سقف باهم می باشد اگر به این نوع از سقف ها نیاز دارید می توانید به گروه پارتاک با یک دهه تخصص در زمینه ی اجرای سقف کشسان در اصفهان، طاق لاکر و سقف باریسول در اصفهان مراجعه کنید و با خیال راحت برای اجرای سقف خود،کار را به آن ها بسپارید.

در ادامه ی مقاله برای بررسی تفاوت ها با من همراه باشید.

مقایسه ی فرق بین سقف های کشسان و پلکسی:

همان گونه که در مقدمه مقاله اشاره‌ کردم یکی از اختلافات بین این دو با هم جنس سازنده ی آن ها است در ادامه به بررسی بیشتر اختلافات این دو با هم خواهم پرداخت.

_از نظر میزان وزن و ضخامت:

از نظر ضخیم بودن باید گفت که سقف های پلکسی دارای قطر بیشتری نسبت به بام های کشسان هستند و به همین خاطر وزن آن ها نیز بسیار بالاتر است.

_از نظر میزان استحکام:

سقف های پلکسی همان طور که گفتم از جنس پلاستیک بوده و در صورتی که فشار یا ضربه ای به آن ها وارد گردد امکان این که ترک بخورند یا بشکنند زیاد است و می تواند برای شما خسارت ایجاد کند. بر عکس در مدل بام های کشسان به خاطر ویژگی کشسان بودنشان قابلیت تحمل وزن زیادی را دارند و اگر آسیب و صدمه ای به آن ها وارد گردد قابلیت شکستن و آسیب دیدن در آن ها کمتر است.

 

_مقایسه ی سایز این دو بام باهم:

سایز و ابعاد طاق های پلکسی باید در حالت اصولی باشند و بیشتر در سایز دو در سه در بازار وجود دارند برای همین به هیچ عنوان این سقف ها را به صورت یکدست نصب نمی کنند بلکه در ابتدا آن ها را به سایزهای کوچکتر برش داده و سپس اقدام به نصب این قطعات کوچک در کنار هم دیگر می کنند.

 اما در مقابل طاق های کشسان به دلیل این که از پارچه ساخته شده اند در هر ابعادی که نیاز داشته باشید می‌توانید آن ها را تهیه کنید و حتی اگر موقع نصب هم از این نمونه سقف ها کم بیاورید با جوش دادن یک تکه ی دیگر به آن بدون مشخص شدن محل جوش کار شما راه خواهد افتاد.

_مقایسه ی قابلیت شست و شو:

به خاطر سطح براق و صاف سقف های پلکسی بیشتر آن ها را در محیط های باز به کار می برند که اگر گرد و خاک بر روی آن ها نشست به راحتی با آمدن باران تمیز و شسته شوند اما سقف های کشسان به دلیل پارچه نانویی که در آن ها به کار رفته شده است پاک کردن آن ها کار راحتی است چرا که جنس آن ها اجازه جذب گرد و خاک را به درون خود نمی‌دهند و زیاد نیازمند پاکسازی نمی باشند اما در صورت کثیف شدن با یک پارچه ی نم دار قابل پاک شدن هستند.

_میزان وقت صرف شده برای تولید:

طاق های پلکسی به فعالیت‌های زیادی از جمله برش، لیزر، پولیش و غیره در حین تولید نیاز دارند که خود این فعالیت‌ها زمان بر بوده و اگر شما این مدل سقف ها را سفارش بدهید در فاصله ی زمانی سه تا چهار روز حداقل برای ساخت آن ها نیاز است اما عملیات ساخت بام های کشسان کمتر بوده و زمان نصب آن ها نیز سریع تر از مدل های پلکسی است.

_توانایی چاپ بر روی آن ها:

بام پلکسی همان طور که گفتم شفاف بوده و هنگام نصب آن آسمان از داخل آن مشخص است پس بیشتر از طرح های آسمانی برای چاپ بر روی آن استفاده می نمایند اما در سقف های کشسان به دلیل پارچه‌ای بودنشان هر نوع طرحی بر روی آن ها قابل چاپ می باشد.

_میزان شفافیت و عبور نور:

توانایی طاق پلکسی در عبور نور از خود بسیار بالاست اما با گذشت زمان امکان کم شدن شفافیت و تیره تر و کدر تر شدن آن وجود دارد که این مورد از میزان عمر آن می کاهد.

در مقابل میزان شفافیت طاق های کشسان بسته به نوع پارچه ی کار شده در آن دارد اما عبور نور از آن ها از میزان طول عمر آن ها کم نمی کند.

_از نظر موارد قابل استفاده:

 بام پلکسی به دلیل سنگین بودن و احتمال شکستگی در آن به صورت قطعات کوچک نصب می گردند به همین خاطر در فضاهای بزرگ مناسب نصب نیستند و بیشتر در سرویس های بهداشتی و مکان های کوچکتر قابل استفاده اند.

اما طاق های کشسان در هر متراژی قابل نصب و اجرا بوده و در فضاهای بزرگتر مثل: تالارها، فروشگاه‌ها، سالن تئاتر و غیره بیشتر از آنها استفاده می کنند.

اجرای سقف پرینتی در خواجه عمید

_میزان نورپردازی:

سقف پلکسی به دلیل این که برش دهی در آنها ریسک شکستگی را بالا می برد در نتیجه نصب لامپ و تجهیزاتی مثل: سیستم حریق و غیره در آن بسیار اندک است اما در مدل های کشسان به دلیل انعطاف پذیر بودنشان امکان اجرای هر نوع لامپ وتجهیزاتی وجود دارد.

_ از نظر ایمن بودن:

قبلا اشاره کرده بودم که بام های پلکسی سنگین هستند و متریال به کار رفته شده در آنها قابلیت شکسته شدن و آسیب وارد کردن به افراد آن مکان را دارند اما در مدل های کشسان به دلیل استفاده از متریال های سبک مثل پارچه و آلومینیوم هم نصب آن ها راحت تر بوده و هم در صورت ورود ضربه به آن ها احتمال شکستگی و سقوط متریال‌ های آن به سمت پایین کمتر است.

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی اختلاف های سقف های کشسان و پلکسی پرداخته شد طبق مواردی که بررسی شد می توان نتیجه گرفت که از نظر ایمنی، نورپردازی، نصب و آنتی باکتریال بودن، تنوع رنگ و طرح و قابلیت نصب در هر ابعادی، مدل طاق های کاذب کشسان نسبت به مدل های پلکسی برای نصب مناسب تر هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *