انواع لامپ های روشنایی

انواع لامپ های روشنایی

انواع لامپ های روشنایی

لامپ رشته ای

این لامپ ها بسیار پر مصرف بوده و از طول عمر پایینی برخوردار هستند. از این رو امروزه این لامپ های جای خود را به انواع دیگر لامپ ها داده اند. لامپ های رشته ای چیزی در حدود 97 درصد انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می کنند.

نور لامپ های رشته ای شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. این لامپ ها حرارت زیادی در محیط ایجاد می کند و اتلاف انرژی آنها بالا می باشد.

لامپ LED

لامپ ال ای دی با ویژگی هایی از جمله قدرت نوردهی، مصرف کم و طول عمر بالا جایگزین مناسبی برای لامپ های رشته ای و فلورسنت محسوب می شوند. از مزایای ویژه لامپ ال ای دی طول عمر بالای آن است که در مقایسه با لامپ های دیگر قابل مقایسه نیست.

طول عمر این لامپ ها به تعداد روشن و خاموش شدن آنها بستگی ندارد بلکه ملاک طول عمر مدت زمان روشن بودن لامپ است.

انواع لامپ های روشنایی

اجرای سقف کشسان اصفهان

لامپ فلورسنت

لامپ های فلورسنت به دلیل بازدهی بالا مورد استقبال اکثریت قرار گرفته اند. از مزایای این لامپ ها می توان به طول عمر بالا، مصرف کم و رنگ نور مناسب اشاره کرد.

لامپ فلورسنت به لامپ کم مصرف معروف است و مصرف انرژی آن چیزی در حدود پنج برابر کمتر و طول عمر آن ده برابر لامپ های رشته ای می باشد.

تولید نور در این لامپ ها به این گونه است که اتم های جیوه درون لامپ با برخورد الکترون ها برانگیخته شده و اشعه ماوراء بنفش تولید می کند. قیمت لامپ های کم مصرف نسبت به سایر لامپ ها بیشتر است اما با توجه به طول عمر بالا و مصرف کم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

لامپ هالوژنی

مشکل طول عمر پایین لامپ های رشته ای با ورود لامپ های هالوژنی بر طرف شد. لامپ هالوژنی با نام های هالوژن تنگستن؛ کوارتز لامپ و بیو کوارتز هالوژن شناخته شده است.

مصرف انرژی لامپ های هالوژنی نیز مانند لامپ های رشته ای بالا می باشد.

از معایب این لامپ ها می توان به تولید گرمای زیاد؛ بازدهی پایین و به مقدار کم انتشار اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد.

نور ایجاد شده توسط این لامپ ها بسیار زیاد است و در اجرای نورپردازی ها از آنها استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *